Een bedrijfsfilm laten maken?
-
bedrijfsfilms
-
commercials
-
documentaires
-
video-tutorials
-
trainingfilms
Een bedrijfsfilm laten maken? Hoe werkt dat, wat wil ik laten zien, sluit het wel aan bij mijn doelgroep?
Bij Blue Media denken wij met u mee en dragen de juiste oplossingen aan voor uw communicatievraagstukken.
Bij ons draait het om maken van mooie, professionele en vooral effectieve films en animaties. Naast de complete technische realisatie spelen wij waar nodig ook een adviserende en/of uitvoerende rol bij het maken van het draaiboek, de locatieplanning en alle aanverwante zaken welke bij het maken van een bedrijfsfilm, documentaire, animatie of commercial komen kijken. Met als doel het maken creatieve filmproducties waarmee uw doelgroep op een pakkende wijze wordt bereikt.
Meer weten? Ideeën hebben we genoeg, tegelijkertijd staan wij open voor uw invullingen. Wilt u ook een bedrijfsfilm laten maken? Hou je niet in, vertel het ons! Neem gerust eens vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Inhoud en vorm staan centraal bij het maken van een bedrijfsfilm.
Een bedrijfsfilm moet pakkend zijn en de kijker blijven boeien. Naast ‘normale’ professionele 4k en Full-HD camera’s beschikken wij ook over Cine-camera’s waarmee we een meer ‘filmische’ look kunnen creëren in onze producties. Deze camera’s zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik met 35mm film/cinematische lenzen waarmee we de echte speelfilm look en kwaliteit kunnen produceren.
Wilt u ook op deze manier een bedrijfsfilm laten maken? Neemt u gerust contact op als u de verschillen hierin eens met eigen ogen wilt zien. Of bekijk eens wat recent werk in ons online portfolio.
Ten eerste willen wij graag uw wensen en eisen rondom de bedrijfsfilm bespreken in een persoonlijk gesprek. In dit gesprek proberen wij zoveel mogelijk informatie te verkrijgen welke van belang is om uw product of dienst goed in beeld te krijgen. Daarnaast zullen wij waar mogelijk extra ideeen, technieken en mogelijkheden aandragen waar u zelf wellicht nooit aan heeft gedacht.
Aan de hand van deze informatie stellen we een voorstel op waarin staat beschreven hoe wij uw bedrijfsfilm voor ons zien. Als dit u aanspreekt en uw goedkeuring krijgt starten we met het maken van een script en draaiboek.
In deze tweede fase wordt het draaiboek en eventueel script voor de bedrijfsfilm opgesteld. Ook worden ook de filmlocaties bekeken of gescout en wordt er een eerste opnameplanning gemaakt. Daarna volgt de locatieplanning en worden de opnameschema’s, eventueel voice-over teksten geschreven.
Wanneer er ook animaties in de film verwerkt gaan worden zullen ook de animatie ontwerpen in deze fase worden gemaakt.
Nu kan er worden gestart met de opnamen. Alle benodigde beelden worden gefilmd en de animaties worden in de animatiestudio afgemaakt. Voor kleine producties is een halve opnamedag soms voldoende om alle nodige beelden te filmen.
Voor grotere producties zijn soms weken en zelfs maanden nodig om al het nodige materiaal bij elkaar te filmen. Externe factoren zoals bijvoorbeeld het weer maar ook de tijd van het jaar kunnen hierbij een rol spelen.
Als alle opnamen zijn gemaakt en de eventuele voice-over is ingesproken wordt er gestart met de montage.
Ten eerste worden alle beelden ‘gespot’. Dat wil zeggen, dat al het gefilmde materiaal wordt bekeken en uitgezocht. Vervolgens worden alle bruikbare beelden chronologisch gemonteerd tot een kloppend geheel. Ook wordt de voice-over toegevoegd en wordt er eventueel muziek onder gemonteerd. Verder worden hier effecten, kleurcorrecties en allerlei andere nodige zaken toegevoegd.
De montage is een vrij langdurig proces. Een ‘flitsende’ montage (snelle beeldwisselingen, veel effecten) duurt langer dan een rustige, zakelijke montage. In sommige gevallen wordt de film ‘op’ de muziek gemonteerd om het geheel flitsender te maken. Vooral bij videoclips, korte promofilms en commercials wordt dit vaak toegepast. Ook worden in deze fase de nodige kleurcorrecties toegepast. Dit gebeurt om de shots beter op elkaar af te stemmen maar wordt ook gedaan om beelden ‘spannender’ intenser of filmischer te maken.
Waarom?
Snel en doeltreffend je doelgroep bereiken? Film is de perfecte manier om je verhaal te vertellen. Of het nu gaat om een bedrijfsfilosofie of een montage-instructie. Film is simpelweg de beste manier om een boodschap over te brengen, precies hoe die bedoeld is.
Een bedrijfsfilm laten maken die het verhaal van uw onderneming vertelt, uw product uitlegt, of de kijker meeneemt in de visie van uw bedrijf? Elk bedrijf is anders en heeft haar eigen unieke filosofie. En hoe is dat beter over te brengen dan met film. Met film is het niet alleen mogelijk om informatie te geven maar biedt ook de mogelijkheid om emotie en passie te laten zien.
Film is beleving. En daarom ideaal om uw boodschap effectief te communiceren.
Wat kost een bedrijfsfilm?
Het maken van een bedrijfsfilm is maatwerk. Van A tot Z wordt de inhoud van de film, in nauw overleg met de klant, samen bepaald. Dit zelfde geldt voor alle andere aspecten die bij de productie komen kijken. Van productieplanning tot opnamen en uiteindelijke montage.
Om deze reden is het onmogelijk om een standaard kostenindicatie te geven voor een dergelijk maatwerkproduct. Wanneer na duidelijk overleg met de klant bekend is wat de inhoud van de bedrijfsfilm moet gaan worden zal er een duidelijke prijsopgave worden gemaakt.
Hoe lang duurt het totdat een film opgeleverd kan worden?
De productietijd van een complete bedrijfsfilm is afhankelijk van een aantal factoren.
Vanzelfsprekend de drukte en beschikbaarheid van onze Bluemedia crew.
De snelheid van aanleveren informatie van de opdrachtgever.
Beschikbaarheid van eventuele acteurs en stemacteurs (voice-over), locaties en eventueel het weer.
Over het algemeen kunnen wij vrij snel schakelen. Zodra de inhoud bekend is kunnen wij starten met het schrijven en/of redigeren van de inhoudelijke teksten en het script. Wanneer dit klaar is kan de opnameplanning worden gemaakt en kan er gefilmd worden. De montage zal direct daarna worden ingepland. In theorie zou een complete film al binnen twee weken na opdracht opgeleverd kunnen worden.
Een bedrijfsfilm, commercial of animatie laten maken? Hoe gaat dat in zijn werk?
Over het algemeen hanteren wij een eenduidige werkwijze. Of het nu gaat om het maken van een bedrijfsfilm, animatie of commercial. In alle gevallen wil je de kijker van de film iets vertellen. Een verhaal, een visie of andere boodschap. Voor ons is het dus in eerste instantie belangrijk wat er verteld moet gaan worden en aan wie. Het uiteindelijke product moet namelijk bekeken én begrepen worden door de doelgroep.
Zodra deze inhoudelijke informatie bekend is starten we met het schrijven van een script en/of voice-over tekst die het verhaal zo kort en krachtig mogelijk verteld. Ook gaan we nadenken over de ‘look & feel’ van de bedrijfsfilm. Zowel qua beeld als qua audio (muziek, voice-over stem, tone of voice etc.)
Wanneer de inhoudelijke tekst klaar is laten wij deze door de opdrachtgever controleren. En samen redigeren we deze tot een finale versie welke als basis zal dienen voor de hele film. We bedenken en schrijven een zogenaamde ‘shotlist’ zodat we weten welke beelden we allemaal nodig hebben en vervolgens gaan we de nodige opnamen inplannen. Afhankelijk van de productie kan dit variëren van een aantal uren opname tot meerdere volledige opnamedagen.
Zodra de eerste opnamen zijn gemaakt beginnen we met de montage. Alle gefilmde beelden worden ‘gespot’ en uitgezocht en op de juiste plaats in de montage gezet. De inmiddels ingesproken voice-over is daarbij vaak de rode draad die als basis dient voor de montage. Ook zal er op dat moment muziek worden gezocht, of op maat worden gemaakt, wat een groot deel van de sfeer en emotie in de film legt. Alle gebruikte beelden worden ge’kleurcorrigeerd (colorgrading) zodat de beelden goed bij elkaar passen en samen een mooi geheel vormen.
Als de uiteindelijke montage van de bedrijfsfilm vorm heeft gekregen worden er waar nodig nog visuele- en geluidseffecten toegevoegd om de film naar een nog hoger niveau te tillen. Vervolgens wordt de audio afgemixed en gemasterd.
Vanaf dat punt werken we toe naar een eerste preview voor de klant. Na een of twee eventuele correctie ronden is de film klaar voor release.
Animaties zijn er in verschillende vormen en kunnen met diverse uiteenlopende software pakketten worden gemaakt.
Het belangrijkste is dat de animatie aansluit bij de inhoud die u wilt vertellen. En dat op een heldere overtuigende en begrijpelijke manier voor uw doelgroep. En niet te vergeten dat de productie past binnen uw budget.
Met animatie is alles uit te leggen. In tegenstelling tot film waarbij je meestal gebonden bent aan dat gene dat je met de camera in beeld kunt brengen. Deze beperking heeft animatie niet. En met de juiste dosis creativiteit is het een ideale manier om zaken uit te leggen, te verduidelijken of in de markt te zetten.
Soorten animatie:
Het maken van een documentaire vergt een compleet andere aanpak dan bijvoorbeeld het maken van een bedrijfsfilm of commercial.
Bij een documentaire draait alles om de inhoud, het verhaal en het zo goed mogelijk documenteren van die inhoud. En in tegenstelling tot een bedrijfsfilm of commercial is deze inhoud aanvankelijk nog niet (geheel) bekend maar zal gaandeweg geleidelijk vorm krijgen aan de hand van verhalen, interviews en onderzoek.
Op een filmische en interessante manier geproduceerd zodat de kijker geboeid blijft. En dat in combinatie met passende muziek en een montageritme dat perfect aansluit bij het project maakt het uiteindelijk een documentaire die beklijft.
Bij het maken van een documentaire werken wij in bijna de meest gevallen met Kamermedia. Ervaren journalisten die zich vastbijten in het verhaal en alle nodige deuren intrappen om tot een inhoudelijk goed eindproduct te komen.
Bluemedia | Bedrijfsfilm | Animatie | Live-stream | Webinar | Studio | Advies