FAQ
Natuurlijk kun je ons altijd bellen als je een vraag hebt.
Maar hier alvast wat antwoorden op veel gestelde vragen.
Gewoon omdat het kan…
Wat kost een bedrijfsfilm?
Filmproductie is maatwerk. Van A tot Z wordt de inhoud van de film, in nauw overleg met de klant, samen bepaald. Dit zelfde geldt voor alle andere aspecten die bij de productie komen kijken. Van productieplanning tot opnamen en uiteindelijke montage.
Om deze reden is het onmogelijk om een standaard kostenindicatie te geven voor een dergelijk maatwerkproduct. Wanneer na duidelijk overleg met de klant bekend is wat de inhoud van de film moet gaan worden zal er een duidelijke prijsopgave worden gemaakt.
Hoe lang duurt het totdat een film opgeleverd kan worden?
De productietijd van een complete bedrijfsfilm is afhankelijk van een aantal factoren.
Vanzelfsprekend rukte en beschikbaarheid van onze Bluemedia crew.
De snelheid van aanleveren informatie van de opdrachtgever.
Beschikbaarheid van eventuele acteurs en stemacteurs (voice-over), locaties en eventueel het weer.
Over het algemeen kunnen wij vrij snel schakelen. Zodra de inhoud bekend is kunnen wij starten met het schrijven en/of redigeren van de inhoudelijke teksten en het script. Wanneer dit klaar is kan de opnameplanning worden gemaakt en kan er gefilmd worden. De montage zal direct daarna worden ingepland. In theorie zou een complete film al binnen twee weken na opdracht opgeleverd kunnen worden.
Een bedrijfsfilm, commercial of animatie laten maken? Hoe gaat dat in zijn werk?
Over het algemeen hanteren wij een eenduidige werkwijze. Of het nu gaat om het maken van een bedrijfsfilm, animatie of commercial. In alle gevallen wil je de kijker van de film iets vertellen. Een verhaal, een visie of andere boodschap. Voor ons is het dus in eerste instantie belangrijk wat er verteld moet gaan worden en aan wie. Het uiteindelijke product moet namelijk bekeken én begrepen worden door de doelgroep.
Zodra deze inhoudelijke informatie bekend is starten we met het schrijven van een script en/of voice-over tekst die het verhaal zo kort en krachtig mogelijk verteld. Ook gaan we nadenken over de ‘look & feel’ van de productie. Zowel qua beeld als qua audio (muziek, voice-over stem, tone of voice etc.)
Wanneer de inhoudelijke tekst klaar is laten wij deze door de opdrachtgever controleren. En samen redigeren we deze tot een finale versie welke als basis zal dienen voor de hele film. We bedenken en schrijven een zogenaamde ‘shotlist’ zodat we weten welke beelden we allemaal nodig hebben en vervolgens gaan we de nodige opnamen inplannen. Afhankelijk van de productie kan dit variëren van een aantal uren opname tot meerdere volledige opnamedagen.
Zodra de eerste opnamen zijn gemaakt beginnen we met de montage. Alle gefilmde beelden worden ‘gespot’ en uitgezocht en op de juiste plaats in de montage gezet. De inmiddels ingesproken voice-over is daarbij vaak de rode draad die als basis dient voor de montage. Ook zal er op dat moment muziek worden gezocht, of op maat worden gemaakt, wat een groot deel van de sfeer en emotie in de film legt. Alle gebruikte beelden worden ge’kleurcorrigeerd (colorgrading) zodat de beelden goed bij elkaar passen en samen een mooi geheel vormen.
Als de uiteindelijke montage vorm heeft gekregen worden er waar nodig nog visuele- en geluidseffecten toegevoegd om de film naar een nog hoger niveau te tillen. Vervolgens wordt de audio afgemixed en gemasterd.
Vanaf dat punt werken we toe naar een eerste preview voor de klant. Na een of twee eventuele correctie ronden is de film klaar voor release.
Animaties zijn er in verschillende vormen en kunnen met diverse uiteenlopende software pakketten worden gemaakt.
Het belangrijkste is dat de animatie aansluit bij de inhoud die u wilt vertellen. En dat op een heldere overtuigende en begrijpelijke manier voor uw doelgroep. En niet te vergeten dat de productie past binnen uw budget.
Met animatie is alles uit te leggen. In tegenstelling tot film waarbij je meestal gebonden bent aan dat gene dat je met de camera in beeld kunt brengen. Deze beperking heeft animatie niet. En met de juiste dosis creativiteit is het een ideale manier om zaken uit te leggen, te verduidelijken of in de markt te zetten.
Soorten animatie:
Het maken van een documentaire vergt een compleet andere aanpak dan bijvoorbeeld het maken van een bedrijfsfilm of commercial.
Bij een documentaire draait alles om de inhoud, het verhaal en het zo goed mogelijk documenteren van die inhoud. En in tegenstelling tot een bedrijfsfilm of commercial is deze inhoud aanvankelijk nog niet (geheel) bekend maar zal gaandeweg geleidelijk vorm krijgen aan de hand van verhalen, interviews en onderzoek.
Op een filmische en interessante manier geproduceerd zodat de kijker geboeid blijft. En dat in combinatie met passende muziek en een montageritme dat perfect aansluit bij het project maakt het uiteindelijk een documentaire die beklijft.
Bij het maken van een documentaire werken wij in bijna de meest gevallen met Kamermedia. Ervaren journalisten die zich vastbijten in het verhaal en alle nodige deuren intrappen om tot een inhoudelijk goed eindproduct te komen.